מחקרים 15.05.2016

אספירין במינון נמוך לטיפול בסרטן: סקירת ספרות ומטה אנליזה

סקירה שיטתית מצביעה על הפחתה של כ 15-20% בשיעורי התמותה של חולי סרטן המעי הגס, הערמונית והשד הודות לאספירין, אולם עיקר הראיות באות ממחקרים תצפיתיים

אספירין (צילום: אילוסטרציה)
אספירין (צילום: אילוסטרציה)

בשורה של עבודות מחקר אספירין במינון נמוך נקשר למניעה ועיכוב של תהליכים נאופלסטיים, בפרט סרטן המעי הגס, אך תפקידו של אספירין בטיפול במחלות אונקולוגיות איננו ברור. חוקרים מבריטניה ערכו סקירה שיטתית מקיפה ומטה אנליזה של מחקרים שעסקו בהשפעה של טיפול באספירין על מהלך המחלה ותמותה לאחר גילוי של ממאירות. תוצאות הסקירה פורסמו לאחרונה בכתב העת Public Library of Science.

החוקרים סקרו מאגרי מידע רפואי מובילים וליקטו מחקרי חתך, מחקרי עוקבה וניסויים מבוקרים שעסקו בשימוש באספירין במינון נמוך לאחר גילוי של מחלה ממארת. בניתוח הסופי נכללו חמישה ניסויים אקראיים, 42 עבודות תצפיתיות (16 עסקו בסרטן המעי הגס, עשר עבודות בסרטן הערמונית ועשר בסרטן שד).
ניתוח מאוגם של 11 עבודות תצפיתיות מלמד כי ההשפעה של טיפול באספירין על תמותה כתוצאה מממאירות המעי הגס משקפת יחס סיכון של 0.76 (95% רווח בר סמך 0.66-0.88) עם הטרוגניות נמוכה (P=0.04). ניתוח של חמישה מחקרים, לאחר תיקון להטרוגניות, מצביע על יחס סיכון של 0.87 (0.69-1.09) לתמותה כתוצאה מסרטן שד תחת טיפול באספירין. יחס הסיכון שנשקף מתשעה מחקרים שעסקו בסרטן הערמונית היה 0.89 (0.79-0.99). שישה מחקרים נוספים הצביעו על ירידה בתמותה שניתן ליחס לטיפול באספירין גם בממאירויות אחרות, בחמישה מחקרים התוצא השיג מובהקות סטטיסטית. יחסי הסיכון המאוגמים לתמותה כתוצאה מסרטן המעי הגס, ערמונית או שד היו דומים ועמדו על 0.83 (0.76 -0.90). עוד מצאו החוקרים כי מוטציה בגן PIK3CA זוהתה בקרב כ 20% מהחולים ועמדה בבסיס עיקר ההפחתה בתמותה עקב סרטן המעי הגס, אולם לא נמצאו נתונים מספקים כדי להעריך את השפעתה של המוטציה או כל סמן אחר על יעילותו של אספירין במחלות ממאירות אחרות. במחקרים שנכללו בסקירה לא דווח על תופעות לוואי או דימומים שיוחסו לטיפול באספירין, בחלק מהמחקרים המידע לא היה זמין.

לסיכום, ממצאי הסקירה מצביעים על הפחתה של כ 15-20% בשיעורי התמותה של חולים אונקולוגיים, כתוצאה ממחלתם, הודות לטיפול באספירין במינון נמוך. עיקר גוף הידע מתייחס לסרטן המעי הגס, סרטן הערמונית וסרטן שד וקיימת הטרוגניות גבוהה ומגבלות מתודלוגיות רבות בעבודות השונות. החוקרים מדגישים את הצורך במחקרים מבוקרים ורחבי היקף וממליצים לידע את החולים באשר ליתרונות האפשריים של אספירין לצד הסיכונים המוכרים של התרופה.

מקור:

PLoS One. 2016 Apr 20;11(4): e0152402. doi: 10.1371/journal.pone.0152402. eCollection 2016.
Aspirin in the Treatment of Cancer: Reductions in Metastatic Spread and in Mortality: A Systematic Review and Meta-Analyses of Published Studies.
Elwood PC1, Morgan G1,2, Pickering JE1, Galante J3, Weightman AL1,4, Morris D1, Kelson M1, Dolwani S1.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אספירין,  סרטן שד,  סרטן הערמונית,  PIK3CA,  סרטן המעי הגס
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו