watch and wait 31.07.2017

גישה של מעקב והמתנה בחולי סרטן רקטלי לאחר רמיסיה קלינית יכולה ליתר ניתוח

גישה רפואית של מעקב והמתנה (watch and wait) בחולי סרטן רקטלי אשר השיגו רמיסיה קלינית מלאה לאחר טיפול נאואדג׳ובנטי כימו-קרינתי מאפשרת מניעת ניתוח. לא נמצא הבדל משמעותי בחזרת מחלה ובהישרדות כוללת בין חולים שעברו ניתוח לאילו שלא

גישה רפואית של מעקב והמתנה (watch and wait) בחולי סרטן רקטלי אשר השיגו רמיסיה קלינית מלאה לאחר טיפול נאואדג׳ובנטי כימו-קרינתי עשויה למנוע תחלואה וסיבוכים כתצואה מהניתוח הקונבנציונלי לסרטן הרקטום. עם זאת הבטיחות של גישה זו אינה ברורה, ומטרת המחקר היא לרכז ולנתח את הראיות הקימות של השימוש בגישה זו.

נתוני המטא-אנליזה נאספו ממאגרי ה-MEDLINE,יEmbase, וה- gray literature עד ליוני 2016. רוכזו מחקרים בהם חולי סרטן רקטלי (מסוג אדנוקרצינומה) שהשיגו רמיסיה קלינית מלאה לאחר טיפול נאואדג׳בנטי כימו-קרינתי ונוהלו בהמשך בגישה של מעקב והמתנה. חולים אילו הושוו לחולים אשר עברו ניתוח רדיקלי לאחר שהשיגו רמיסיה קלינית מלאה או לחולים אשר נותחו ושיגו רמיסיה פתולוגית מלאה.

נבחנו נקודות ההשוואה הבאות: חזרת מחלה, גדילה מחדש (הוגדרה שתיים לאחר מעקב), תמותה ספציפית כתוצאה מסרטן, הישרדות ללא מחלה והישרדות כוללת.

נבחרו 23 מחקרים אשר כללו 867 מטופלים. זמן המעקב החציוני היה בן 12-68 חודשים. בניתוח הממצאים אובחנה חזרה מקומית של הגידול בשנתיים הראשונות בקרב 15.7% מהחולים (רווח בר- סמך של 95%: 11.8-20.1). 94.5% מחולים אלה (רווח בר- סמך של 95%: 99.3-89.6) קיבלו טיפול הצלה (esalvag).

לא נמצא הבדל משמעותי בהישנות מחלה מקומית בין מטופלים, שהשיגו רמיסיה קלינית מלאה לאחר טיפול נאואדג׳ובנטי ונוהלו לאחר מכן בגישת מעקב והמתנה, לעומת מטופלים, שהשיגו רמיסיה קלינית מלאה ונותחו לאחר מכן עם תוצאה של רמיסיה פתולוגית מלאה (סיכון יחסי של 1.46, רווח-בר סמך של 95%: 0.7-3.05). גם בתמותה ספציפית מסרטן לא נמצא הבדל משמעותי (סיכון יחסי של 0.87, רווח-בר סמך של 95%: 0.38-1.99).

למרות שלא נמצא הבדל משמעותי בהישרדות הכוללת בין שתי הקבוצות (יחס סיכון של 0.73, רווח-בר סמך של 95%: 0.35-1.51), נמצא הבדל משמעותי בהישרדות ללא מחלה לטובת הקבוצה שנותחה (יחס סיכון של 0.47, רווח בר-סמך של 95%: 0.78-0.28).

גם בין חולים אשר נותחו לאחר השגת רמיסיה קלינית ולא השיגו רמיסיה פתולגית מלאה, לבין החולים, שלא נותחו כלל, לא נמצא הבדל משמעותי בנקודות הבאות: בחזרת מחלה מקומית (סיכון יחסי של 0.58, רווח-בר סמך של 95%: 0.18-1.9), תמותה ספציפית מסרטן (סיכון יחסי של 0.58, רווח-בר סמך של 95%: 0.06-5.87), הישרדות ללא מחלה (יחס סיכון של 0.56, רווח בר-סמך של 95%: 0.2-1.6) ובהישרדות הכוללת (יחס סיכון של 3.91, רווח בר-סמך 95%: 0.57-26.72).

רוב החולים, אשר נוהלו בגישת מעקב והמתנה, הצליחו להימנע לחלוטין מניתוח רדיקלי. רוב מוחלט של חולים אשר חוו חזרת מחלה מקומית קיבלו טיפול הצלה. למרות שבמחקר זה לא נמצא הבדל משמעותי בחזרת מחלה ובהישרדות כוללת בין חולים שעברו ניתוח לאילו שלא, בשל מספר הנחקרים הלא מספק, יש צורך במחקרים פרוספקטיביים נוספים על מנת לאמת, לבסס את הבטיחות של שימוש בגישה זו לטווח הארוך.

מקור:

A watch-and-wait approach for locally advanced rectal cancer after a clinical complete response following neoadjuvant chemoradiation: A systematic review and meta-analysis
Fahima Dossa MD, Tyler R. Chesney MD, Sergio A. Acuna MD,
Nancy N. Baxter PhD.

סוכם ותורגם ע״י: ד״ר שיר מן

נושאים קשורים:  watch and wait,  מחקרים,  סרטן הרקטום,  קרינה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו