מחקרים 19.12.2016

הסיכון לסרטן אצל חולים עם מחלת כליות פוליציסטית

השוואה בין הסיכון היחסי להתפתחות סרטן אצל חולים עם מחלת כליות פוליציסטית לעומת אוכלוסייה בעלת מאפיינים דומים ללא המחלה

כליות (צילום: אילוסטרציה)
כליות (צילום: אילוסטרציה)

מחלת כליות פוליציסטית נחשבת לאחת ממחלות הכליה התורשתיות הכי שכיחות. רוב החולים מקבלים את המחלה בצורה אוטוזומאלית דומיננטית. שני הגנים הקשורים לדפוס הדומיננטי הינם PKD1 ו- PKD2. גנים אלה מבוטאים גם כן באיברים אחרים ולכן חולים עם מחלת כליות פוליציסטית מבטאים לעיתים קרובות סימנים נוספים חוץ כלייתים כגון אנוריזמות מוחיות ומחלת סעיפים במעי הגס. הגנים הנ"ל נמצאו גם כן קשורים במנגנוני פרוליפרציה של תאים ופגם בהם עלול להביא לשגשוג יתר של תאים ודיכוי סיגנלים מעכבי שגשוג. בניסיון על עכברים, נמצא גם כן שפגם בגנים הנ"ל מביא לשפעול יתר של מסלול ה- mTOR שהוכח כמסלול מעודד אנגיוגינזה וסרטן. המחקר הנוכחי בדק האם חולים עם מחלת כליות פוליציסטית עם תפקוד כלייתי תקין נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סרטן לעומת אוכלוסייה בעלת מאפיינים דומים ללא המחלה הנ"ל.

החוקרים השתמשו במידע הנמצא במאגר החולים המכוסים בתוכנית ביטוח הבריאות הלאומית בטיוואן. נתונים לגבי חולים המאובחנים עם מחלת כליות פוליציסטית ללא בעיה בתפקוד הכלייתי נאספו. המאגר נבדק לאורך השנים 1998-2010. סה"כ נאספו נתונים לגבי 4,346 חולים. המחקר עשה שימוש בשיטה ה- Propensity score matching על מנת לבנות קבוצת ביקורת ביחס 1:1 שכוללת אנשים עם מאפיינים דומים לקבוצת החולים וזאת על מנת להוריד השפעת גורמים אחרים על תוצאות המחקר. נקודת המוצא של המחקר הייתה היארעות של סרטן לאורך 14 שנים של מעקב בקבוצות המחקר.

חציון המעקב בקבוצת החולים היה 3.72 שנים לעומת 4.96 שנים בקבוצת הביקורת. ההיארעות הכללית של סרטן בקרב קבוצת החולים הייתה יותר גבוהה לעומת קבוצת הביקורת, 20.1 לעומת 10.9 בהתאמה (מחושב ביחס ל- 1,000 אנשים-שנה), יחס סיכון של 1.77. לאחר ביצוע אנליזה נוספת והתאמת גורמים נלווים שיכולים להשפיע על התוצאות (גיל, מין, תדירות פנייה לרופא, יל"ד, COPD, סכרת, אלכוהליזם, והשמנה) התקבל יחס סיכון של 1.83 של קבוצת החולים ביחס לקבוצת הביקורת. הנתונים לגבי מאורעות של סוגים שונים של סרטן גם כן נותחו, נמצא שאצל חולים עם מחלת כליות פוליציסטית יש יותר סיכון לפתח גידולי כבד, מעי גס, וכליה (יחסי סיכון 1.49, 1.63, 2.45 בהתאמה). סוגים נוספים של גידולים גם כן נצפו בשכיחות יותר גבוהה אצל חולים עם מחלת כליות פוליציסטית אך התוצאות לא היו מובהקות סטטיסטית.

המחקר הנוכחי מראה שמחלת כליות פוליציסטית יכולה להוות גורם סיכון להתפתחות סרטן גם אצל חולים שלא סובלים מאי ספיקת כליות או ממחלת כליות סופנית. כמו כן נמצא שהסיכון הוא מוגבר יותר להתפתחות סרטן בכלל וכן להתפתחות גידולי כבד, מעי גס, וכליות בפרט. בעבר פורסמו מחקרים אשר בדקו והראו קשר בין מחלת כליות פוליציסטית לבין גידולי מערכת השתן ונראה שיש ככל הנראה סיכון מוגבר לפתח גידולים אורונאריים אצל חולים עם מחלה תורשתית זאת. כאמור הקשר בין המחלה לבין מאורעות סרטן בכלל ובמערכות אחרות מלבד מערכת השתן בפרט לא נבדק במסגרת מחקר עם מדגם גדול כמו המחקר הנוכחי.

מקור:

Risk of cancer in patients with polycystic kidney disease: a propensity-score matched analysis of a nationwide, population-based cohort study
Tung-Min Yu, Ya-Wen Chuang*, Mei-Ching Yu*, Cheng-Hsu Chen, Cheng-Kuang Yang, Shih-Ting Huang, Cheng-Li Lin, Kuo-Hsiung Shu.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1470204516302509

נושאים קשורים:  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו