תיאור מקרה 15.01.2018

סרטן לבלב מסוג נדיר הגיב משמעותית לטיפול נאואדג'ובנטי עם גמציטבין (גמזר)

תיאור מקרה של מטופלת עם קרצינומה ראשונית של תא טבעת חותם של הלבלב, אשר השיגה תגובה טובה לכימותרפיה נאואדג'ובנטית

למרות שסרטן הלבלב הוא מחלה ממאירה שכיחה, קרצינומה של תא טבעת חותם (signet ring cell carcinoma) של הלבלב היא סוג היסטולוגי נדיר מאוד ועד עתה דווחו שישה מקרים בלבד. מוצגת להלן מטופלת עם קרצינומה ראשונית של תא טבעת חותם של הלבלב, אשר השיגה תגובה טובה לכימותרפיה נאואדג'ובנטית.

אישה בת 67 פנתה לבית חולים אזורי עקב צהבת מתקדמת ללא כאב שנמשכה שבועיים. טומוגרפיה ממוחשבת (CT) של הבטן הראתה גידול בראש הלבלב, עם קוטר מרבי של 4.5 ס"מ. מאחר שביופסיה אנדוסקופית והנחת תומכן בדרכי המרה לא היו זמינים, המטופלת עברה ניתוח פליאטיבי לחיבור דרכי המרה לתריסריון (choledochoduodenostomy) וביופסיית מחט tru-cut של הנגע הממאיר.

בדיקה היסטו-פתולוגית חשפה קרצינומה ראשונית של תא טבעת חותם של הלבלב. הגידול הוגדר כנתיח-גבולי והחל טיפול כימותרפי נאואדג'ובנטי שנמשך שלושה חודשים, עם גמציטבין (Gemcitabine – Gemzar, Gemnil, Meditabine) בלבד, עקב שיעורי פינוי קריאטינין נמוכים.

סריקת בטן שבוצעה במעקב הראתה תגובה טובה לכימותרפיה ונסיגה ניכרת של הגידול, כאשר הקוטר הגדול ביותר עמד על 1.5 ס"מ בלבד. בוצעה cephalic duodenopancreatectomy רדיקלית.

הקטנה ניכרת בגודל הגידול בקרב מטופלת זו מדגימה באופן ברור תגובה טובה למונותרפיה נאואדג'ובנטית עם גמציטבין (גמזר). הכימותרפיה הטרום-ניתוחית המיטבית אשר צפויה להביא להקטנת הגידול ולשליטה במחלה בקרב מטופלים עם קרצינומה גבולית לניתוח ומקומית-מתקדמת של הלבלב עדיין שנויה במחלוקת. יש צורך במחקרים עם הקצאה אקראית, כדי שייבחנו כימורדיותרפיה משולבים ומשטרי טיפול עם שילובי תרופות שונים.

מקור: 

Tumori. 2017 Nov 15;103(Suppl. 1):e50-e52. doi: 10.5301/tj.5000671.

Primary signet ring cell carcinoma of the pancreas with a good response to chemotherapy: case report and literature review.

Radojkovic M1Ilic D2Ilic I3.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28708232

 

נושאים קשורים:  סרטן לבלב,  תא טבעת חותם,  קרצינומה של תא טבעת חותם,  גמציטבין,  גמזר,  תיאור מקרה,  מחקרים,  כימותרפיה נאו-אדג'ובנטית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו