תזונה וסרטן המעי הגס 11.03.2018

תזונה המגבירה את הסיכון לדלקות והסיכון לפתח סרטן המעי הגס

במחקר חדש בדקו חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, ארה"ב, את הפוטנציאל הדלקתי של דפוסים תזונתיים והקשר ביניהם לבין הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס

בשר אדום (צילום: אילוסטרציה)
בשר אדום (צילום: אילוסטרציה)

בספרות הרפואית קיים תיעוד רב על כך שדלקות מגבירות את הסיכון להתפתחות סרטן בכלל וסרטן המעי הגס בפרט. במחקר חדש בדקו חוקרים מהרווארד, ארה"ב, את הפוטנציאל הדלקתי של דפוסים תזונתיים והקשר ביניהם לבין הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס.

החוקרים עשו שימוש בנתונים שנאספו מתוך שני מחקרים פרוספקטיביים נרחבים - מחקר האחיות – NHS, שכלל 74,246 נשים בנות 30-55, ומחקר אודות גברים בצוותי רפואה - HPFS, שכלל 46,804 גברים בגילאים 40-75. תקופת המעקב הממוצעת עמדה על 25 שנים, במהלכה תועדו 2,699 מקרים של סרטן המעי הגס.

המשתתפים מילאו שאלונים בתחילת המחקר ואחת לשנתיים, שכללו מידע דמוגרפי, אורח חיים, מצב רפואי ובריאותי. אחת לארבע שנים מילאו המשתתפים שאלונים על תדירות צריכת סוגי מזונות שונים.

החוקרים השוו את הנתונים על פי מדדים הנגזרים מדפוסי תזונה המעודדת דלקת הנקראת EDIPי(Empirical dietary inflammatory pattern) ומבוססת על חישוב סך של 18 קבוצות מזון שונות בעלות פוטנציאל תזונתי דלקתי וחישוב רמות סימני דלקת בדם.

בין המזונות שנקשרו עם ריכוזים גבוהים של סימני דלקת היו בשר מעובד ובשר אדום, ירקות שאינם בעלי גוון צהוב כהה, שאינם עלים ירוקים, דגנים מזוקקים, משקאות אנרגיה (מוגזים, ממותקים, וכד') ועגבניות. לעומתם, צריכת בירה, יין, תה, קפה, ירקות בעלי גוון צהוב כהה (כגון גזרים, דלוריות ובטטות), ירקות בעלי עלים ירוקים, מיצי פירות ופיצה היו קשורים לריכוזים נמוכים של סימני דלקת. כמו כן, בחנו החוקרים את הקשר בין צריכת אלכוהול למשקל הגוף.

מתוצאות המחקר עולה כי משתתפים עם דפוסי תזונה המעודדת דלקת (EDIP מירבי) דיווחו על ביצוע פעילות גופנית מועטה יותר, מדד מסת גוף (BMI) גבוה יותר והיו בעלי נטייה גבוהה יותר לחלות בסוכרת, לעומת משתתפים שהקפידו על תזונה שפחות מעודדת דלקת (EDIP נמוך ביותר). בנוסף, משתתפים עם EDIP מירבי נטו לצרוך פחות מולטי-ויטמינים, סיבים תזונתיים, סידן ודגנים מלאים, לעומת משתתפים בעלי EDIP נמוך.

השפעת דפוסי התזונה על הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס: הסיכון של משתתפים עם EDIP מירבי לחלות בסרטן המעי הגס היה גבוה ב-44% בגברים וב-22% בנשים, לעומת משתתפים עם ה-EDIP הנמוך ביותר. גברים ונשים עם EDIP מירבי היו בסיכון גבוה יותר ב-35% לחלות בסרטן המעי הגס, ב-38% לחלות בסרטן מעי גס פרוקסימלי (חלק המעי המרוחק יותר מהרקטום), ב-46% לחלות בסרטן מעי גס דיסטלי (חלק המעי הקרוב יותר לרקטום) וב-19% לחלות בסרטן הרקטום.

השפעת דפוסי התזונה ו-BMI על הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס: גברים בעלי עודף משקל או השמנת יתר עם EDIP מירבי, היו בסיכון של 48% יותר לחלות בסרטן המעי הגס, לעומת גברים עם אותו BMI ו-EDIP הנמוך ביותר. אצל נשים, לעומתם, סיכון זה היה מוגבר יותר בקרב נשים רזות ולא בנשים בעלות עודף משקל או השמנת יתר.

ההבדלים היו משמעותיים יותר בהקשר של רמות צריכת אלכוהול: גברים בעלי EDIP מירבי הצורכים אלכוהול היו בסיכון גבוה ב-62%  לחלות בסרטן המעי הגס לעומת גברים בעלי EDIP  נמוך ביותר שלא צורכים אלכוהול כלל. אצל נשים באותו חתך, היה הבדל של 33% בסיכון לחלות בין שתי הקבוצות. לסיכום, החוקרים סבורים שדלקת מהווה מנגנון פוטנציאלי המחבר בין דפוסי תזונה והתפתחות סרטן המעי הגס והחלחולת.

המחקר פורסם במהדורת ינואר 2018 של כתב העת JAMA Oncology ותורגם על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן.

לתקציר המחקר באנגלית לחצו כאן.

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס,  דפוסי תזונה,  מחקרים,  אינדקס מסת גוף (BMI),  סיכון לסרטן המעי הגס,  מחקר האחיות,  NHS,  סימני דלקת בדם
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו