סרטן הלבלב 03.06.2019

תקווה לחולי סרטן הלבלב: תרופה ביולוגית הוכחה כיעילה לטיפול

המחקר מצא כי תרופה לטיפול בסרטן שד ושחלה הצליחה לעצור באופן מובהק את המחלה בקרב חולי סרטן לבלב גרורתי עם מוטציה בגן BRCA 1/2

אולטרסאונד של סרטן הלבלב. אילוסטרציה

מחקר חדש שערך המרכז הרפואי שיבא, בשיתוף עם מרכזים מובילים בעולם, הביא בימים אלה בשורה לחולי סרטן לבלב. המחקר מצא כי תרופה, אשר ניתנה לטיפול בסרטן שד ושחלה, הוכחה כיעילה לטיפול בחולי סרטן לבלב גרורתי. התרופה הצליחה לעצור באופן מובהק את המחלה בקרב חולים בעלי מוטציה גנטית מסוימת.

ממצאי המחקר הוצגו אתמול (א') בכנס האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה קלינית בשיקגו ובמקביל ב-New England Journal of Medicine.

סרטן לבלב נמצא במקום ה-12 ברשימת גידולי הסרטן הנפוצים בעולם ונחשב לאחד מסוגי הסרטן הקשים ביותר לאבחון ולטיפול. 80% מהמטופלים מאובחנים בשלב הגרורתי במחלה, בשל הקושי בזיהויי בשלביה הראשונים. בשנת 2018 בלבד אובחנו בעולם 458,918 אנשים עם סרטן לבלב ולהם אחוזי שרידות נמוכים ביותר. רק 3% מהם שורדים למעלה מחמש שנים מיום האבחון ומרבית החולים חיים בין שלושה לחמישה חודשים ממועד גילוי המחלה.  

ד"ר טליה גולן, מנהלת יחידת הלבלב ומנהלת יחידת מחקרים קליניים במרכז הרפואי שיבא, שימשה כחוקרת ראשית במחקר החדש (POLO). המחקר נערך בקרב 154 חולים ברחבי העולם, המבטאים מוטציה בגן BRCA 1/2 ומצא כי התרופה הביולוגית "לינפרזה" של החברות אסטרהזניקה ומרק  המיועדת לחולות סרטן שד ושחלה, הצליחה לעצור את התקדמות המחלה גם אצל חולים בסרטן לבלב גרורתי. 

מוטציות בגנים BRCA 1/2 ידועות כמעלות סיכון להתפתחות גידולים סרטניים בשד, שחלה, ערמונית ולבלב. מדובר בגנים המייצרים חלבונים, שתפקידם לתקן DNA ולשמר את היציבות הגנטית של התאים. כאשר קיימת מוטציה בגנים הללו, ה-DNA ניזוק, לא ניתן לתקנם באופן מלא ותאים אלה  הופכים בלתי יציבים. כתוצאה מכך גוברת היתכנות שהתאים הללו יפתחו שינויים גנטיים נוספים שעלולים להוביל לסרטן. 

משתתפי מחקר ה-POLO קיבלו כימותרפיה למשך ארבעה חודשים לכל הפחות, ולאחריה שני שליש מהם קיבלו את תרופת המחקר, לינפרזה, ושליש מהם קיבלו פלצבו. בתום תקופת המחקר, נמצאה עצירה בהתפתחות מחלה בקרב מטופלים שקיבלו את תרופת המחקר. תוצאות המחקר נחשבות למחקר חיובי ראשון בפאזה שלישית, אשר נותן טיפול מכוון מוטציה, ומהווה קרן אור ראשונה של תקווה לחולי סרטן לבלב גרורתי.

ד"ר טליה גולן: "מדובר בבשורה אמיתית ומשמעותית עבור חולי סרטן לבלב גרורתי, לה חיכינו שנים רבות. סרטן לבלב הוא אחד הגידולים הכי עמידים וקשים לטיפול. עד היום האפשרויות למתן טיפול ביולוגי מכוון מטרה לחולי סרטן לבלב היו מאוד מוגבלות. כעת יש הוכחה מבוססת מחקרית כי לאוכלוסיות חולים מסוימות ניתן להתאים טיפול מותאם אישית. אין לתאר את ההתרגשות הגדולה, להביא את הבשורה הנפלאה הזו לחולים, למשפחותיהם ולקהילת הרופאים והמדענים".

נושאים קשורים:  BRCA 1/2,  סרטן הלבלב,  מחקרים,  לינפרזה,  טיפול ביולוגי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו