ביופסיה נוזלית 30.12.2021

ביופסיה נוזלית בסרטן המעי הגס: הצעדים הדרושים לקביעתה כסטנדרט ולהשגת ערך קליני

סקירה רטרוספקטיבית מסכמת את הניסיון המצטבר מתוך תוצאות 243 בדיקות ביופסיה נוזלית שבוצעו בקרב 168 חולי סרטן מעי גס

אנליזה של ביופסיה נוזלית ו-circulating tumor DNAי(ctDNA) נמצאת על סף הכנסה לרוטינה הטיפולית בחולים עם סרטן המעי הגס. עם זאת תהליכי קבלת הטכנולוגיה על ידי הרופאים, ושילובה בעבודה קליניים עדיין מוגבלים.

מספר מגבלות מעכבות את שילובה המוצלח של טכנולוגית ctDNA לפרקטיקה הקלינית. מגבלות אלה כוללות, בין השאר:

  • היעדר הגדרת סף ctDNA רלוונטי מבחינה קלינית.
  • היעדר הגדרת נקודות זמן מתאימות לביצוע הבדיקה.
  • קושי בהערכה אינטגרטיבית של ctDNA עם ממצאי הדמיה והממצאים קליניים.
  • מידע חסר לגבי השפעת תוצאות הבדיקות על תוצאי הישרדות ויעילות ארוכת טווח.

סקירה רטרוספקטיבית מסכמת את הניסיון המצטבר מתוך תוצאות 243 בדיקות ביופסיה נוזלית שבוצעו בקרב 168 חולי סרטן מעי גס אשר טופלו בבי"ח University medical center Menheim בהיידלברג גרמניה. 55% מהבדיקות בוצעו בחולים בשלב 4.

חלק מהממצאים שהועלו במאמר:

  • לגבי מוטציות RAS ו-BRAF היה שיעור גבוה של מתאם בין תוצאות הביופסיה והנוזלית והביופסיה בפרפרט (92% Agreement)
  • שיעור מוטציות NRAS היה גבוה יותר בביופסיה נוזלית (6.8%) לעומת ביופסיה מהגידול (0.7%)
  • מוטציות concomitant KRAS/NRAS נמצאו ב-14.5% ומוטציות concomitant KRAS/BRAF ב-9.5%
  • שיעור המוטציות החדשות שהופיעו בביופסיה הנוזלית היה 8.6% ב-KRAS ו-3.5% ב-NRAS
  • לא הופיעו מוטציות חדשות ב-BRAF.

במאמר מפורטים שלושה מקרים לדוגמה בהם הדינמיקה של רמת מוטציות RAS או BRAF בביופסיה הנוזלית התאימה (ואף הקדימה) למהלך המחלה כפי שהשתקף בבדיקות ההדמיה והמרקרים, ולכן יכולה הייתה לשמש כבסיס להחלטות הטיפוליות.

החוקרים הסיקו כי תוצאות המחקר מדגישות את הערך של הביוסיה הנוזלית בפרקטיקה קלינית יומית של ניהול מטופלי סרטן מעי גס. התוצאות עשויות לשנות את ההחלטות הטיפוליות, ויש להן פונטציאל להשפיע על outcomes קליני. עם זאת, חסרים סטנדרטים לאיכות תוצאות הבדיקה ולזמני הביצוע  (turn over time) אשר ישמשו תנאים מוקדמים לשימוש קליני מוצלח. בנוסף, יש צורך בהגדרה של רמות סף רלבנטיות מבחינה קלינית, ושל נקודות זמן אופטימליות לביצוע הבדיקה. לכן בשלב זה הבדיקה יכולה לשמש כעזר נוסף ומשלים בניהול הטיפול, בנוסף לבדיקות הדמיה, מרקרים וכו'.

מקור:

Hedtke, M., Pessoa Rejas, R., Froelich, M.F., Ast, V., Duda, A., Mirbach, L., Costina, V., Martens, U.M., Hofheinz, R.-D., Neumaier, M. and Haselmann, V. (2021), Liquid profiling of circulating tumor DNA in colorectal cancer: steps needed to achieve its full clinical value as standard care. Mol Oncol. https://doi.org/10.1002/1878-0261.13156

נושאים קשורים:  ביופסיה נוזלית,  סרטן המעי הגס,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו